Dag 5 - Reisverslag uit Dambulla, Sri Lanka van Kees en Henny Nijman - WaarBenJij.nu Dag 5 - Reisverslag uit Dambulla, Sri Lanka van Kees en Henny Nijman - WaarBenJij.nu

Dag 5

Door: Kees en Henny

Blijf op de hoogte en volg Kees en Henny

13 Januari 2017 | Sri Lanka, Dambulla

Vandaag om 6 uur op en er stond een lange en enerverende dag op het programma. Vooral een excursie waar tegenop gezien werd .Omdat het een hele klim was en de fysieke conditie voor ons wel de gehele vakantie haalbaar moet blijven.Eerst gaan we een bezoek brengen aan een van de meest imponerende plaatsen van Sri Lanka, de beroemde "Rots van Sigiriya", de Leeuwenrots.
Het is één van de zeven plaatsen in Sri Lanka die, sinds 1982, op de Werelderfgoedlijst is geplaatst. Het bestaat uit "The four Gardens of Paradise", vier tuinen dus, die omgeven zijn door muren en grachten en, boven op de rots, een citadel. Deze rots van ongeveer 200 meter hoog, werd al vroeg bewoond door kluizenaars. In de late vijfde eeuw werd boven op de rots een koninklijk paleis gebouwd door Kasyapa.
Kasyapa ,de oudste zoon van Anuradhapura’s koning Dhatusena, vreesde in de troonopvolging te worden gepasseerd door zijn jongere halfbroer Mogallan. Hij maakte zich meester van de troon door zijn vader eerst gevangen te zetten en hem later te doden. Mogallan vluchtte naar India.
Angst voor vergelding bracht Kasyapa ertoe een paleis op de Sigiriya te bouwen. In het jaar 477, zeven jaar na zijn troonsbestijging, betrok Kasyapa zijn prachtige paleis boven op de rots. Elf jaar later, daalde hij overmoedig van zijn onneembare vesting af voor een treffen met Mogallan, die uit India was teruggekomen met een groot leger. Toen hij op het punt stond de strijd te verliezen, doodde hij zichzelf. Daarna is het paleis door niemand meer bewoond en vervallen tot een ruïne.

Even de beschrijving van de verschillende onderdelen.

Maar voor de klim begon nog een aantal mooie onderdelen waaronder:
De tuinen van Sigiriya

Bij binnenkomst van het complex, kom je eerst in de watertuin met de koninklijke baden en fonteinen. De baden en fonteinen worden voorzien van water via een ondergronds waterdistributie systeem. Als je richting de leeuwenrots loopt kom je bij de rotstuin. Hier kronkelen de paden tussen de vele grote rotsen en stenen. Opvallend is dat bovenop de rotsen vaak een huis of paviljoen stond. De rotstuin loopt over in de terrastuin. Hier kom je op trapvormige terrassen die het restant zijn van de onderkant van de originele vulkaan. Kalkstenen trappen zorgen voor toegang naar het bovenste terras, waar de echte klim gaat beginnen.

De Spiegelmuur

Op weg naar het Leeuwenplatform kom je langs de Spiegelmuur. De Spiegelmuur is een met kalk, eiwit en honing gepolijste gipsmuur. Op slechts enkele plekken is de muur niet beschadigd door tekst en kun je de spiegeling zien. Tussen de 7e en 11e eeuw zijn er veel teksten door de bezoekers geschreven die waardering van de kunst en schoonheid uitspraken.

De muurschilderingen
Kwart van de klim

De muurschilderingen zijn, opmerkelijk genoeg, sensuele beeltenissen van vrouwelijk schoon. Dit was een gewaagde keuze van de toenmalige koning Kasyapa, aangezien het Boeddhisme het stoppen van lust verkondigd. Van de 500 originele schilderingen zijn er nog 21 overgebleven. De rest is vernietigd door Boeddhistische monniken die naderhand op de Leeuwenrots verbleven.

Het Leeuwenplateau

Op ongeveer de helft van de klim bevind zich een groot plateau, het Leeuwenplateau. Hier kun je tijdens de klim rusten, tevens zijn er kraampjes aanwezig voor eten en drinken. Een grote rots voor de trap naar de laatste klim was uitgehouwen tot een grote leeuwenkop. Je liep tussen de poten door, de bek van de leeuw in. Helaas zijn alleen de poten overgebleven, desondanks is het nog steeds een indrukwekkend aanzicht.
Er leven hier veel apen die vrij rondlopen.

Het koninklijk paleis

De Leeuwenrots

Boven op de top

De top van de Leeuwenrots ligt, met een oppervlakte van 1,5 hectare, op ruim 180m boven de omgeving. De ruïnes van het koninklijk paleis liggen centraal op de top, het paleis was het centrum van de koninklijke stad. Je kunt onder andere nog de ruïnes zien van de paleistuinen, het zwembad, de troon, de slaapvertrekken en de audiëntiekamer. Vanaf de top heb je een 360° uitzicht op de gehele omgeving.
Het was een hele onderneming Anthony tekende in het zand beneden bij de tuinen nog even het complex uit en daarna vertrokken we door de prachtige tuinen. Onderweg al heel wat moois gezien. Hoewel vroeg aanwezig was het al druk en de warmte was al zinderend.Het was file klimmen en als iets vreselijk is dan is het traplopen met Japanners die zo ongeveer van elke tree een foto maken. Een zeer steile wenteltrap voerde naar de muurschilderingen. Daar was niet veel meer van te zien en foto's mochten er niet van gemaakt. Zelfde trap weer terug. Verder klimmen. Tot aan het leeuwenplateau was al erg hoog en het laatste stuk hield ik (Henny ) voor gezien. Al vond ik het niet erg leuk en dacht als het wat rustiger was zal ik toch maar. Ik had in India leergeld betaald en bedacht me toch maar. Niets mis mee want het was een leuke plek met veel toeristen en een meisje met hoogtevrees kwam gezellig bij me praten. Tussendoor plezier met apen want die pakten regelmatig wat af en dan zag je dat mensen dat terug wilde pakken .Hilarisch. Toen Kees terugkwam had hij prachtige foto's van boven en vertelde dat er toch wel veel onbeschermde rotsplekken overbrugd moesten worden.
Toen iedereen er weer was begonnen we naar beneden en dat was ook nog een hele kluif. Maar wel mooi door die rotsen. Iedereen was voldaan en er stond na de lunch een mooie safari bij de olifanten te wachten. Het blijft toch een goed georganiseerde schoolreis waarin je met je metgezellen ook wel kunt lachen.
Na de middag rijden we naar het Kaudulla National Park Het park waar zoals de beschrijving leert wel 250 olifanten leven en rondlopen. Nou 250 hebben we er niet gezien maar meer dan 150 zeker wel. Zoals bij ons de koeien in de wei lopen zagen we daar kuddes olifanten met hun jongen. Het was werkelijk schitterend om te zien. Hoe ze zwommen stoeiden en bij de moeders dronken. Ook andere dieren gezien maar de olifanten waren erg overweldigend. Prachtig en zo gewoon in de natuur rondlopend. Wat overigens ons ook overweldigden dat waren Aalscholvers die op de vlucht gingen. Het zag echt zwart in de lucht ongelooflijk en er kwam geen eind aan.de foto's moeten maar voor zich spreken want te vertellen valt er niet veel als je zoiets meemaakt. Je weet in een jeep hobbel en bobbel je enorm .Maar voor ons is het wel een favoriete bezigheid.