dag 7 Gouden tempel en naar Kandy - Reisverslag uit Dambulla, Sri Lanka van Kees en Henny Nijman - WaarBenJij.nu dag 7 Gouden tempel en naar Kandy - Reisverslag uit Dambulla, Sri Lanka van Kees en Henny Nijman - WaarBenJij.nu

dag 7 Gouden tempel en naar Kandy

Door: Kees en Henny

Blijf op de hoogte en volg Kees en Henny

15 Januari 2017 | Sri Lanka, Dambulla

Dit is een wel hele vroege zondag. Half zes gewekt en dan welgemoed weer op pad omdat er weer een mooie dag te wachten staat en dat het in de Gouden Tempel erg druk kan zijn op een later tijdstip.
Nou bij de Gouden Tempel aangekomen was het een drukte van belang maar niet van toeristen in dit geval veel in wit geklede personen die allemaal op de trap stonden .Maar die trap gingen wij niet op. Boeddha's schijnen vooral hoog te bezichtigen en het was weer een hele klim. Maar het was beslist de moeite waard. Een prachtig grotcomplex met 5 verschillende grotten waarin allemaal uitgehouwen Boeddha's waren opgesteld. En gelukkig konden we alle grotten zeer rustig bewonderen.

De Gouden Tempel

De Gouden Tempel bestaat uit vijf grotten met afbeeldingen en standbeelden, waarmee het leven van Boeddha wordt verteld. De grotten waren al voor het eerst bewoond in de 7e eeuw v. Chr. Vanaf de 1e eeuw v. Chr. kwamen er religieuze afbeeldingen en beelden. Zoals bij elke heilige plaats in Sri Lanka behoor wederom op blote voeten te lopen. Dus ook op gravel. Kees en ik lieten de sokken aan.

Devaraja Lena – Cave of the Divine King (‘Grot van de goddelijke koning’)

De Cave of the Divine King is de eerste grot in de gouden tempel. Boven de ingang bevind zich een inscriptie over de oprichting van de tempel in de 1e eeuw na Christus. De grot is bijna in zijn geheel gevuld met een 15m. hoge uitgehouwen beeld van Boeddha. Bij zijn voet zit Boeddha’s favoriete leerling Ananda en bij zijn hoofd de god Vishnu, beschermer van Sri Lanka, ook wel “Devaraja” genoemd. Deze eerste grot sloegen we eerst maar over want daar was op dat moment geen binnen komen aan. Wat een juiste keus bleek. Later konden hem rustig bekijken.

Maharaja Lena – Cave of the Great Kings (‘Grot van de grote koningen’)

De ingang van de Cave of the Great Kings ligt direct bij de ingang van de eerste grot en is de grootste grot van het complex. Volgens de inscriptie aan de ingang wordt de grot zo genoemd als eerbetoon aan de koningen die verantwoordelijk zijn voor de bouw van de tempel. De grot heeft een stoepa, 56 Boeddhabeelden en standbeelden van de koningen. In het midden van de grot ligt een kleine water bron, waarvan men zegt dat het de zwaartekracht trotseert. Het water loopt van een lager punt naar het plafond, waar het in een vat komt. Het water wordt als heilig beschouwd en gebruikt voor rituelen.

Maha Alut Vihara – Great New Monastary (‘Grote nieuwe klooster’)

De Great New Monastary is pas in de 18e eeuw door de toenmalige koning toegevoegd aan de Gouden Tempel, in de tijd dat tijdens de kolonisaties het Boeddhisme weer opbloeide. Er zijn vele wand en plafond tekeningen in de typische Kandy stijl. Daarnaast zijn er circa 60 Boeddhabeelden en een standbeeld van de koning.

Pachima Viharaya – Western Monastary (‘West-klooster’)

De Western Monastary is de kleinste grot. In het midden van de grot staat een kleine stoepa, gemaakt ter ere van de koning en zijn vrouw. Dieven hebben ooit ingebroken in deze stoepa, met het idee dat er juwelen zouden liggen. De stoepa is omgeven met meerdere Boeddhabeelden.

Devana Alut Viharaya – Second New Monastary ( ‘Tweede nieuwe klooster’)

De Second New Monastary werd vroeger gebruik als opslagplaats, totdat de Kandy koningen deze grot hebben veranderd in een heilige plaats. De grot bevat vele Boeddhabeelden, waaronder een grote liggende Boeddha. Daarnaast zijn er afbeeldingen van de Hindoe god Vishnu.l “Devaraja”
genoemd.
Het was een prachtig complex en dan schrijf ik nog niet eens over de aanblik bij het aankomen bij de Tempel. Een immens gouden Boeddha die boven alles uit kwam. Allemaal monnik beelden in het oranje die naar de tempel toeliepen. Alles versierd met de mooiste kleuren bougainville.
Nadat er weer een sanitaire faciliteit was op 200 meter afstand gingen we in de bus en beloofde Anthony ons om nog even bij een groenteveiling te stoppen.
Dat was alweer een leuk intermezzo en de drukte rondom was enorm en op alle manieren werden Tuk Tuks volgeladen met de aankopen op groente en fruitgebied. Anthony kocht nog wat mandarijnen en mangos die we in de bus konden opeten. Net zoals India zijn ook hier de vrachtauto's prachtig beschilderd.
Later nog een stop bij de rijstvelden wat qua kleur altijd verrassend is en de witte reigers hun hart ophalen.
Uiteindelijk hadden we nog een stop bij een medicinale kruidentuin en dat bleek erg gezellig en hilarisch. Een onzer medereizigers liet zich welgevallig masseren met sandalwood gezicht crème .Zijn rimpels verdwenen als sneeuw voor de zon. Ook zijn benen werden met een ontharing crème een stukje aangepakt en dat bleek inderdaad ook geheel kaal. Gezien waar de vanilla groeide en de kaneelstaafjes werden geproduceerd. Het bleek een verkoopmanifestatie ook en we werden allemaal even gemasseerd voor een klein bedrag. Hoewel de schoonheid van medereiziger opvallend was niet de indruk dat ze rijk van ons waren geworden.
Daarna in de bus en werden we steeds benieuwder naar ons volgende hotel in Kandy. Dit zou midden in het centrum liggen en heel mooi.
Daar was niets teveel over gezegd.
Een prachtig wit Koloniaal hotel met een echte voorrijplaats waar de bus net tussendoor kon. Verbouwereerd om zoveel schoonheid in de hal waren we erg benieuwd naar de kamers te kunnen. Dat werd even wachten en konden we eerst beneden even rondkijken.
De kamer was mooi en ruim. Natuurlijk waren er geen nieuwe snufjes en moesten we de ramen dichthouden voor de apen maar we zouden ons daar wel lekker vermaken. Eind van de middag nog even de drukke stad doorgelopen en alvast gekeken welke we bus we zouden moeten nemen naar de Botanische tuin welke we de volgende dag op eigen gelegenheid gingen bezoeken. Het dinerbuffet was prachtig en erg lekker. Toch weer heerlijk om naar bed te gaan en te weten dat we er niet zo vroeg uit hoefden.